BAHAGIAN A : KEMAHIRAN GEOGRAFI
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
BBM/PEDAGOGI
|
UNSUR
PATRIOTISME/
NILAI
|
PENTAKSIRAN
SEKOLAH
|
|
M1
1/1- 3/1
|
PENGENALAN GEOGRAFI TINGKATAN 3
PENGENALAN PETA BULATAN
|
|||||
M2
6/1-10/1
|
1.0
KEDUDUKAN
|
Aras 1
Aras 2
|
BBM
PEDAGOGI
(Menghubungkait)
|
U/PATRIOTISME
Mencintai
negara
NILAI
Ketepatan
|
B1D1E1
Mengenal Garisan
Timuran dan Utaraan
BIDIE2
Menyatakan Rujukan Grid 4 angka dan 6 angka
|
|
M3
13/1-17/1
|
|
Aras 1
Aras 2
|
BBM
PEDAGOGI
(Menghubungkait)
|
U/PATRIOTISME
NILAI
|
B3D1E1
Menentukan kedudukan ciri-ciri geografi dengan menggunakan
Rujukan Grid 4 angka dan 6 angka
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
BBM/PEDAGOGI
|
UNSUR
PATRIOTISME/
NILAI
|
PENTAKSIRAN
SEKOLAH
|
|
M4
20/1-24/1
|
Ketinggian
|
Aras 1
Aras 2
Aras 1
Aras 2
|
BBM
PEDAGOGI
(Menghubungkait)
|
U/PATRIOTISME
NILAI
|
B2D1E1
Mengenal simbol-simbol
ketinggian dalam peta lakar.
B2D1E2
Menamakan
pelbagai bentuk muka bumi berdasarkan garisan kontur.
|
|
M5
27/1-31/1
|
2.0
ARAH
|
Aras 1
|
BBM
PEDAGOGI
|
U/PATRIOTISME
NILAI
|
B3D1E2
Mengukur
bearing sukuan
|
|
M 6
3/2- 7/2
|
3.0
SKALA
|
Aras 1
Aras 2
|
BBM
PEDAGOGI
|
U/PATRIOTISME
NILAI
|
B1D1E3
Menyatakan
jenis-jenis skala
B3D1E3
Mengira
luas kawasan sebenar berdasarkan skala peta
|
|
M 8
17/2-21/2
|
4.0
GRAF, CARTA
DAN RAJAH
|
Aras 1
Aras 2
|
BBM
PEDAGOGI
(Menganalisis)
|
U/PATRIOTISME
NILAI
|
B3D1E4
Melukis graf bar majmuk
atau graf gabungan atau carta pai dengan menggunakan label dan petunjuk yang
betul
|
|
M 9
24/2- 28/2
|
|
Aras 1
Aras 3
|
BBM
PEDAGOGI
(Menganalisis)
|
U/PATRIOTISME
NILAI
|
B4D1E1
Mentafsir data berdasarkan graf atau carta atau rajah
|
|
MINGGU
|
TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
BBM/PEDAGOGI
|
UNSUR
PATRIOTISME/
NILAI
|
PENTAKSIRAN
SEKOLAH
|
|
M10
3/3 -7/3
|
5.0
PETA
|
Aras 1
Aras 2
Aras 3
|
BBM
PEDAGOGI
(Menganalisis,
Membeza dan membanding)
|
U/PATRIOTISME
NILAI
|
B4D1E2
Mentafsir peta lakar
|
|
M11
10/3-14/3
|
7.1
SUMBER-SUMBER
UTAMA
|
Aras 1
|
BBM
PEDAGOGI
|
U/PATRIOTISME
NILAI
|
B1D2E1
Menyenaraikan
jenis-jenis sumber utama
B1D2E2
Menyenaraikan
jenis-jenis mineral logam dan bukan logam
|
|
M12
17/3 -21/3
|
UJIAN
BULANAN (1)
|
|||||
22/3 -30/3
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1
|
|||||
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
BBM/PEDAGOGI
|
UNSUR
PATRIOTISME/
NILAI
|
PENTAKSIRAN
SEKOLAH
|
M 13
31/3 – 4/4
|
7.2
TABURAN
PELBAGAI
SUMBER
7.2.1
Sumber Mineral
|
Aras 1
Aras 2
|
BBM
PEDAGOGI
KBKK
(Menciri dan Menghubungkait)
KONSTEKSTUAL
|
U/PATRIOTISME
NILAI
|
B3D2E1
Menanda dan
menamakan lokasi mineral dan hutan pada peta Malaysia
B4D2E1
Menghuraikan
taburan mineral dan hutan di Malaysia
|
M14
7/4 – 11/4
|
7.2.2
Sumber
Hutan
|
Aras 1
Aras 2
|
BBM
PEDAGOGI
(Menciri dan
Menghubungkait)
|
U/PATRIOTISME
NILAI
|
|
M15
14/4
-18/4
|
7.2.3
Sumber Tenaga
|
Aras 1
Aras 2
Aras 3
|
BBM
PEDAGOGI
(Menciri dan
Menghubungkait)
|
U/PATRIOTISME
Berusaha membangunkan
negara.
NILAI
|
|
M 16
21/4 – 25/4
|
7.2.4
Sumber
tenaga di negara lain
|
Aras 1
Aras 2
·
Menghuraikan penggunaan
sumber tenaga di negara lain.
|
BBM
PEDAGOGI
KBKK (Menciri dan Menghubungkait)
|
U/PATRIOTISME
NILAI
|
B3D2E2
Menjelaskan jenis-jenis tenaga gantian di negara lain
|
M17
28/4 -2/5
|
7.3
KEPENTINGAN
PELBAGAI SUMBER
|
Aras 1
Aras 2
Aras 3
|
BBM
PEDAGOGI
(Menciri dan
Menghubungkait)
|
U/PATRIOTISME
NILAI
|
B2D2E1
Menyenaraikan
kepentingan penerokaan pelbagai sumber negara Malaysia
B4D3E1
Menghuraikan
kepentingan penerokaan pelbagai sumber negara Malaysia
|
M18
5/5 – 9/5
|
7.4
KESAN
PENEROKAAN SUMBER TERHADAP ALAM SEKITAR
|
Aras 1
Aras 2
|
BBM
PEDAGOGI
(Menciri dan
Menghubungkait)
|
U/PATRIOTISME
NILAI
|
B2D3E1
Menyenaraikan kesan-kesan
penerokaan sumber terhadap alam sekitar
|
M19
12/5 -16/5
16/5 –
Sambutan Hari Guru
|
7.5
PENGURUSAN
SUMBER
|
ARAS 1
ARAS 2
ARAS 3
|
BBM
PEDAGOGI
(Menciri dan
Menghubungkait)
|
U/PATRIOTISME
NILAI
|
B2D4E1
Menyenaraikan
kepentingan pengurusan sumber.
B2D4E2
Menyenaraikan
langkah-langkah terancang dalam pengurusan sumber.
B6D1E2
Mencadangkan langkah-langkah yang boleh
diambil dalam pengurusan sumber untuk kegunaan masa hadapan
|
M20
19/5 -23/5
|
PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN 2013
|
||||
24/5 – 6/6
|
CUTI
PERTENGAHAN TAHUN
|
||||
M 21
9/6 – 13/6
|
8.1 KEGIATAN
EKONOMI UTAMA
|
ARAS 1
ARAS 2
·
Menanda dan menamakan
taburan kegiatan ekonomi
utama di atas peta Malaysia.
|
BBM
PEDAGOGI
(Menciri dan
Menghubungkait)
|
U/PATRIOTISME
NILAI
|
B1D3E1
Menyenaraikan
jenis-jenis kegiatan ekonomi utama
B3D3E1
Menanda dan
menamakan lokasi kegiatan pertanian
dan perindustrian pada peta Malaysia
B4D4E1
Menghuraikan
jenis-jenis kegiatan ekonomi utama negara Malaysia
|
M22
16/6 -20/6
|
8.2
FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEGIATAN
EKONOMI UTAMA NEGARA MALAYSIA
|
ARAS 1
ARAS 2
|
BBM
PEDAGOGI
(Menciri dan
Menghubungkait)
|
U/PATRIOTISME
NILAI
|
B2D5E1
Menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan
ekonomi utama negara Malaysia.
B3D4E1
Menjelaskan
faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama negara Malaysia
|
M 23
23/6 -27/6
|
8.3
SUMBANGAN KEGIATAN EKONOMI TERHADAP PEMBANGUNAN
NEGARA
|
ARAS 1
·
Menyenaraikan kepentingan
kegiatan ekonomi terhadap
pembangunan Malaysia.
ARAS 2
|
BBM
PEDAGOGI
(Menciri dan
Menghubungkait)
|
U/PATRIOTISME
NILAI
|
B2D6E1
Menyenaraikan
kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan negara Malaysia
B4D4E2
Menghuraikan
kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan negara Malaysia.
|
M 24
30/6 -4/7
|
8.4
KESAN KEGIATAN EKONOMI TERHADAP ALAM SEKITAR
|
ARAS 1
ARAS 2
ARAS 3
|
BBM
PEDAGOGI
(Menciri dan
Menghubungkait)
|
U/PATRIOTISME
NILAI
|
B5D2E1
Menghasilkan
kajian kes/laporan kesan kegiatan
ekonomi terhadap alam sekitar di
kawasan kajian.
|
M25
7/7 -11/7
|
8.5
LANGKAH-LANGKAH MENGURANGKAN KESAN KEGIATAN
EKONOMI TERHADAP ALAM SEKITAR
|
ARAS 1
ARAS 2
ARAS 3
|
BBM
PEDAGOGI
(Menilai,
membanding dan Membeza)
|
U/PATRIOTISME
NILAI
|
|
M26
14/7 -18/7
|
8.6
KEPENTINGAN KERJASAMA EKONOMI ANTARABANGSA
|
ARAS 1
ARAS 2
·
Menjelaskan dengan contoh kepentingan kerjasama
ekonomi antarabangsa.
ARAS 3
·
Merumus tentang kepentingan kerjasama ekonomi
antarabangsa pada masa depan.
|
BBM
PEDAGOGI
(Menilai dan
Menghubung kait)
|
U/PATRIOTISME
NILAI
|
|
NOTA :
Eviden berikut boleh ditaksir
merentasi tema/tajuk yang sesuai.
B5D1E1
Mempersembah
maklumat geografi dalam bentuk grafik daripada
pelbagai sumber yang diperoleh
B5D1E2
Membuat keputusan yang rasional daripada
maklumat geografi yang diperoleh
B5D3E1
Melibatkan diri dalam
pelbagai aktiviti penjagaan alam sekitar di peringkat sekolah / komuniti
setempat
B6D1E1
Mempersembahkan
idea / dapatan / ciptaan / produk untuk kesejahteraan persekitaran
B6D2E1
Menghasilkan buku
skrap tentang kegiatan ekonomi di kawasan kajian
B6D3E1
Mempamerkan
sikap / tingkah laku mesra alam sekitar.
|
PENTAKSIRAN PUSAT
Dijalankan Mengikut Takwim Lembaga Peperiksaan.
Tajuk – tajuk Kajian Geografi Tempatan berasaskan tema daripada Tingkatan 1
hingga Tingkatan 3 .
No comments:
Post a Comment