Saturday, 18 January 2014

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN TINGKATAN 3



BAHAGIAN A : KEMAHIRAN GEOGRAFI


MINGGU/
TARIKH


TAJUK

HASIL PEMBELAJARAN

BBM/PEDAGOGI
UNSUR PATRIOTISME/
NILAI
PENTAKSIRAN
SEKOLAH
M1
1/1- 3/1
PENGENALAN GEOGRAFI TINGKATAN 3
PENGENALAN PETA BULATAN


M2
6/1-10/1




1.0   KEDUDUKAN

  • Rujukan Grid

Aras 1
  • Mengenal pasti kedudukan Garisan Timuran dan Garisan Utaraan berasaskan peta topografi.
  • Menyatakan RG 4 angka dan RG 6 angka berdasarkan ciri-ciri geografi yang diberi.

Aras 2
  • Menunjukkan cara penggunaan RG 4 angka dan RG 6 angka berdasarkan ciri-ciri geografi yang diberi.


BBM
  • Peta Topografi

PEDAGOGI
  • KBKK
    (Menghubungkait)
  • KONSTEKSTUAL

U/PATRIOTISME
Mencintai negara

NILAI
Ketepatan

B1D1E1
Mengenal Garisan Timuran dan Utaraan

BIDIE2
Menyatakan  Rujukan Grid 4 angka dan 6 angka



M3
13/1-17/1

  • Rujukan Grid

Aras 1
  • Menamakan ciri-ciri geografi berdasarkan Rujukan Grid 4 angka dan 6 angka.
Aras 2
  • Membandingkan dan membezakan penggunaan Rujukan Grid 4 angka dan 6 angka.


BBM
  • Peta Topografi

PEDAGOGI
  • KBKK
    (Menghubungkait)
  • KONSTEKSTUAL


U/PATRIOTISME
  • Mencintai negara

NILAI
  • Ketepatan

B3D1E1
Menentukan kedudukan  ciri-ciri geografi dengan menggunakan Rujukan Grid 4 angka dan 6 angka

MINGGU/
TARIKH

TAJUK

HASIL PEMBELAJARAN

BBM/PEDAGOGI
UNSUR PATRIOTISME/
NILAI
PENTAKSIRAN
SEKOLAH


M4
20/1-24/1











Ketinggian









  • Kontur dan Keratan Rentas

Aras 1
  • Menyatakan cara mengenal ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi.

Aras 2
  • Membandingkan dan membezakan simbol-simbol ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi.
Aras 1
  • Menamakan kepelbagaian cerun dan bentuk muka bumi berdasarkan garisan kontur.
Aras 2
  • Menjelaskan ciri-ciri cerun dan bentuk muka bumi berdasarkan garisan kontur.


BBM
  • Peta Topografi

PEDAGOGI
  • KBKK
    (Menghubungkait)
  • KONSTEKSTUAL







U/PATRIOTISME
  • Mencintai negara

NILAI
  • Bersyukur
  • Ketepatan.

B2D1E1
Mengenal simbol-simbol ketinggian dalam peta lakar.


B2D1E2
Menamakan pelbagai bentuk muka bumi berdasarkan garisan kontur.



M5
27/1-31/1







2.0   ARAH

  • Bearing Sudutan
  • Bearing Sukuan

Aras 1
  • Mengukur kedua-dua jenis bearing sesuatu tempat dengan menggunakan jangka sudut di atas peta lakar berasaskan peta topografi.

BBM
  • Peta Topografi
  • Jangka Sudut
  • Pembaris

PEDAGOGI
  • KONSTEKSTUAL


U/PATRIOTISME
  • Mencintai negara

NILAI
  • Ketepatan

B3D1E2
Mengukur bearing sukuan









M 6
3/2- 7/2



3.0   SKALA

  • Jarak
  • Keluasan








Aras 1
  • Menyatakan jenis-jenis skala.
  • Mengukur jarak dengan menggunakan skala.
  • Mengira keluasan kawasan sekata berpandukan skala peta.

Aras 2
  • Mengira anggaran keluasan kawasan tidak sekata berpandukan skala peta.


BBM
  • Peta Topografi
  • Kertas Graf
  • Pembaris

PEDAGOGI
  • KONSTEKSTUAL


U/PATRIOTISME
  • Mencintai negara

NILAI
  • Ketepatan

B1D1E3
Menyatakan jenis-jenis skala

B3D1E3
Mengira luas kawasan sebenar berdasarkan skala peta 


M 8
17/2-21/2









4.0   GRAF, CARTA DAN RAJAH



Aras 1
  • Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual.

Aras 2
  • Membaca graf bar majmuk, graf gabungan, carta pai dan rajah aliran.


BBM
  • Kertas Graf
  • Pembaris

PEDAGOGI
  • KONSTEKSTUAL
  • KBKK
(Menganalisis)


U/PATRIOTISME
  • Berusaha membangunkan negara
  • Bersatu padu

NILAI
  • Ketepatan
  • kekemasan

B3D1E4
Melukis graf bar majmuk atau graf gabungan atau carta pai dengan menggunakan label dan petunjuk yang betul


M 9
24/2- 28/2









  • Graf, Carta, dan Rajah


Aras 1
  • Melukis dan melengkapkan graf bar majmuk, graf gabungan, carta pai dan rajah aliran.

Aras 3
  • Mentafsir dan merumus graf, carta dan rajah.


BBM
  • Kertas Graf
  • Pembaris

PEDAGOGI
  • KONSTEKSTUAL
  • KBKK
(Menganalisis)


U/PATRIOTISME
  • Berusaha membangunkan negara
  • Bersatu padu
NILAI
  • Ketepatan







B4D1E1
Mentafsir  data berdasarkan graf atau carta atau rajah

MINGGU

TAJUK

HASIL PEMBELAJARAN

BBM/PEDAGOGI
UNSUR PATRIOTISME/
NILAI
PENTAKSIRAN
SEKOLAH

M10
3/3 -7/3




5.0   PETA

  • Pandang Darat Fizikal
  • Pandang Darat Budaya







Aras 1
  • Menyenaraikan pandang darat fizikal dan budaya berdasarkan simbol-simbol dalam peta lakar berasaskan peta topografi.
Aras 2
  • Menghubungkaitkan pandang darat fizikal dan budaya dalam peta lakar berasaskan peta topografi.

Aras 3
  • Mentafsir peta lakar berasaskan peta topografi.


BBM
  • Peta Lakar
  • Peta Topografi

PEDAGOGI
  • KONSTEKSTUAL
  • KBKK
(Menganalisis, Membeza dan membanding)



U/PATRIOTISME
  • Mencintai negara

NILAI
  • Ketepatan
  • Bersyukur


B4D1E2
Mentafsir  peta lakar

M11
10/3-14/3

7.1   SUMBER-SUMBER UTAMA

  • Sumber

Aras 1
  • Mentafsir sumber boleh diperbaharui dan tidak boleh diperbaharui.
  • Menyenaraikan jenis-jenis sumber utama seperti mineral, hutan, air, tanih dan cahaya matahari (solar).



BBM
  • Carta
  • Gambarajah

PEDAGOGI
  • Menciri


U/PATRIOTISME
  • Mencintai negara

NILAI
  • Bersyukur

B1D2E1
Menyenaraikan jenis-jenis sumber utama

B1D2E2
Menyenaraikan jenis-jenis mineral logam dan bukan logam


M12
17/3 -21/3

UJIAN BULANAN (1)

22/3 -30/3

CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1










MINGGU/
TARIKH

TAJUK

HASIL PEMBELAJARAN

BBM/PEDAGOGI
UNSUR PATRIOTISME/
NILAI

PENTAKSIRAN
SEKOLAH

M 13
31/3 – 4/4



7.2   TABURAN PELBAGAI
SUMBER

   7.2.1 Sumber Mineral

Aras 1
  • Menyenaraikan jenis-jenis mineral logam dan bukan logam
  • Menamakan jenis dan taburan mineral di Malaysia.

Aras 2
  • Menanda dan menamakan taburan mineral di atas peta negara Malaysia.


BBM
  • Peta Malaysia
  • Atlas

PEDAGOGI
KBKK
    (Menciri dan           Menghubungkait)
KONSTEKSTUAL

U/PATRIOTISME
  • Mencintai negara

NILAI
  • Ketepatan
  • Bersyukur

B3D2E1
Menanda dan menamakan lokasi mineral dan hutan pada peta Malaysia



B4D2E1
Menghuraikan taburan  mineral dan hutan di Malaysia

















M14
7/4 – 11/4




7.2.2          Sumber Hutan

Aras 1
  • Menamakan jenis dan kawasan hutan negara Malaysia.

Aras 2
  • Menanda dan menamakan taburan hutan di atas peta negara Malaysia.






BBM
  • Peta Malaysia
  • Atlas

PEDAGOGI
  • KBKK
(Menciri dan Menghubungkait)




U/PATRIOTISME
  • Mencintai negara

NILAI
  • Bersyukur

M15
 14/4 -18/4








 7.2.3 Sumber Tenaga
Aras 1
  • Menyenaraikan  sumber tenaga yang digunakan di Malaysia .
Aras 2
  • Menandakan dan menamakan taburan sumber tenaga di negara Malaysia .
Aras 3
  • Membuat kesimpulan tentang penggunaan sumber tenaga di Malaysia pada masa hadapan.


BBM
  • Peta Malaysia
  • Atlas
  • Penggunaan ICT
PEDAGOGI
  • KBKK
    (Menciri dan
          Menghubungkait)
  • Kajian Masa Depan
U/PATRIOTISME
Berusaha membangunkan negara.

NILAI
  • Bersyukur


M 16
21/4 – 25/4


7.2.4          Sumber tenaga di negara lain





Aras 1
  • Menyenaraikan sumber tenaga di negara lain

Aras 2
·            Menghuraikan penggunaan   
        sumber tenaga di negara lain.


BBM
  • Peta Dunia
  • Atlas
  • Penggunaan ICT

PEDAGOGI
KBKK     (Menciri dan Menghubungkait)

U/PATRIOTISME
  • Mencintai negara

NILAI
  • Bersyukur
  • Bertanggung-jawab


B3D2E2
Menjelaskan  jenis-jenis tenaga gantian di negara lain


M17
28/4 -2/5


7.3       KEPENTINGAN PELBAGAI SUMBER











Aras 1
  • Menerangkan kepentingan penerokaan pelbagai sumber negara Malaysia .
Aras 2
  • Menjelaskan dengan contoh kepentingan sumber negara Malaysia.
Aras 3
  • Menghubung kaitkan kepentingan penerokaan pelbagai sumber kepada pembangunan Malaysia.

BBM
  • Peta Malaysia
  • Atlas
  • Penggunaan ICT

PEDAGOGI
  • KBKK
(Menciri dan Menghubungkait)

U/PATRIOTISME
  • Mencintai negara

NILAI
  • Bersyukur
  • Bertanggungjawab


B2D2E1
Menyenaraikan kepentingan penerokaan pelbagai sumber negara Malaysia

B4D3E1
Menghuraikan kepentingan penerokaan pelbagai sumber negara Malaysia


M18
5/5 – 9/5








7.4       KESAN PENEROKAAN SUMBER TERHADAP ALAM SEKITAR




Aras 1
  • Menyenaraikan kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Malaysia.
Aras 2
  • Menghuraikan dengan contoh kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Malaysia.


BBM
  • Peta Malaysia
  • Atlas
  • Penggunaan ICT

PEDAGOGI
  • KBKK
(Menciri dan Menghubungkait)

U/PATRIOTISME
  • Mencintai Malaysia

NILAI
  • Bersyukur
  • Bertanggungjawab


B2D3E1
Menyenaraikan kesan-kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar

M19
12/5 -16/5

16/5 – Sambutan Hari Guru


7.5       PENGURUSAN SUMBER



ARAS 1
  • Menyatakan kepentingn pengurusan sumber.
  • Menyenaraikan langkah -  langkah pengurusan sumber
ARAS 2
  • Menghuraikan kepentingan pengurusan sumber.
ARAS 3
  • Mencadangkan langkah – langkah yang boleh diambil dalam pengurusan sumber untuk kegunaan masa depan.

BBM
  • Peta Jepun
  • Atlas
  • Penggunaan ICT

PEDAGOGI
  • KBKK
(Menciri dan Menghubungkait)


U/PATRIOTISME
  • Mencintai Malaysia

NILAI
  • Bersyukur
  • Bertanggungjawab


B2D4E1
Menyenaraikan kepentingan pengurusan sumber.


B2D4E2
Menyenaraikan langkah-langkah terancang dalam pengurusan sumber.

B6D1E2
Mencadangkan langkah-langkah yang boleh diambil dalam pengurusan sumber untuk kegunaan masa hadapan

M20
19/5 -23/5
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN  TAHUN 2013
24/5 – 6/6
CUTI PERTENGAHAN TAHUN

M 21
9/6 – 13/6









8.1 KEGIATAN
      EKONOMI   UTAMA

  • Taburan







ARAS 1
  • Menyenaraikan jenis-jenis kegiatan ekonomi utama Malaysia
  • Menentukan taburan kegiatan ekonomi utama berdasarkan peta Malaysia.

ARAS 2
·            Menanda dan menamakan
        taburan kegiatan ekonomi
            utama di atas peta Malaysia.

BBM
  • Peta Malaysia
  • Atlas
  • Penggunaan ICT


PEDAGOGI
  • KBKK
(Menciri dan Menghubungkait)


U/PATRIOTISME
  • Mencintai negara

NILAI
  • Bertanggungjawab
  • Bersyukur







B1D3E1
Menyenaraikan jenis-jenis kegiatan ekonomi utama

B3D3E1
Menanda dan menamakan lokasi  kegiatan pertanian dan perindustrian pada peta Malaysia

B4D4E1
Menghuraikan jenis-jenis kegiatan ekonomi utama negara Malaysia


M22
16/6 -20/6

8.2
FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEGIATAN EKONOMI UTAMA NEGARA MALAYSIA




ARAS 1
  • Menyenaraikan faktor – faktor yang mempangaruhi kegiatan ekonomi utama negara Malaysia .

ARAS 2
  • Menerangkan dengan  contoh faktor-faktor yang mempengaruhi kegitan ekonomi utama Malaysia.

BBM
  • Penggunaan ICT


PEDAGOGI
  • KBKK
(Menciri dan Menghubungkait)


U/PATRIOTISME
  • Mencintai negara

NILAI
  • Bertanggungjawab
  • Bersyukur




B2D5E1
Menyenaraikan  faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama negara Malaysia.

B3D4E1
Menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama negara Malaysia





M 23
23/6 -27/6




8.3
SUMBANGAN KEGIATAN EKONOMI TERHADAP PEMBANGUNAN NEGARA

ARAS 1
·            Menyenaraikan kepentingan
        kegiatan ekonomi terhadap
            pembangunan Malaysia.

ARAS 2
  • Menghuraikan dengan contoh kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Malaysia.


BBM
  • Penggunaan ICT


PEDAGOGI
  • KBKK
(Menciri dan Menghubungkait)


U/PATRIOTISME
  • Mencintai negara

NILAI
  • Bertanggungjawab
  • Bersyukur


B2D6E1
Menyenaraikan kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan negara Malaysia

B4D4E2
Menghuraikan kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan negara Malaysia.


M 24
30/6 -4/7






8.4
KESAN KEGIATAN EKONOMI TERHADAP ALAM SEKITAR

ARAS 1
  • Menyenaraikan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Malaysia .
ARAS 2
  • Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Malaysia.
ARAS 3
  • Merumus tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Malaysia.


BBM
  • Penggunaan ICT


PEDAGOGI
  • KBKK
(Menciri dan Menghubungkait)


U/PATRIOTISME
  • Mencintai negara

NILAI
  • Bertanggungjawab
  • Bersyukur


B5D2E1
Menghasilkan kajian kes/laporan   kesan kegiatan ekonomi terhadap  alam sekitar di kawasan kajian.



M25
7/7 -11/7


8.5
LANGKAH-LANGKAH MENGURANGKAN KESAN KEGIATAN EKONOMI TERHADAP ALAM SEKITAR

ARAS 1
  • Menyenaraikan langkah – langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Malaysia.
ARAS 2
  • Menghuraikan langkah – langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Malaysia.
ARAS 3
  • Membanding dan membezakan langkah – langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Malaysia dengan negara lain.


BBM
  • Penggunaan ICT


PEDAGOGI
  • KBKK
(Menilai, membanding dan Membeza)


U/PATRIOTISME
  • Mencintai Malaysia

NILAI
  • Bersyukur
  • Bertanggungjawab



M26
14/7 -18/7

8.6
KEPENTINGAN KERJASAMA EKONOMI ANTARABANGSA

ARAS 1
  • Menyatakan kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa.
ARAS 2
·         Menjelaskan dengan contoh kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa.
ARAS 3
·         Merumus tentang kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa pada masa depan.


BBM
  • Penggunaan ICT


PEDAGOGI
  • KBKK
(Menilai dan Menghubung kait)
  • Kajian Masa Depan


U/PATRIOTISME
  • Mencintai Malaysia

NILAI
  • Bersyukur
  • Bertanggungjawab














NOTA :
               Eviden berikut boleh ditaksir merentasi tema/tajuk yang sesuai.

B5D1E1
Mempersembah maklumat geografi  dalam bentuk grafik daripada pelbagai sumber yang diperoleh

B5D1E2
 Membuat keputusan yang rasional daripada maklumat geografi yang diperoleh

B5D3E1
Melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti penjagaan alam sekitar di peringkat sekolah / komuniti setempat

B6D1E1
Mempersembahkan idea / dapatan / ciptaan / produk untuk kesejahteraan persekitaran

B6D2E1
Menghasilkan buku skrap tentang kegiatan ekonomi di kawasan kajian

B6D3E1
Mempamerkan sikap / tingkah laku mesra alam sekitar.




PENTAKSIRAN PUSAT
Dijalankan Mengikut Takwim Lembaga Peperiksaan.
Tajuk – tajuk Kajian Geografi Tempatan berasaskan tema daripada Tingkatan 1 hingga Tingkatan 3 .

No comments:

Post a Comment